verandering in mobiliteit

mobiliteit volop in beweging

Wij spreken dagelijks werkgevers, medewerkers, mobiliteitsaanbieders, overheden en collega’s over het onderwerp ‘mobiliteit’. Deze markt is de laatste jaren bijzonder dynamisch en door de COVID-19 pandemie meer dan ooit in beweging. Dit heeft ook invloed op de mobiliteit binnen jouw organisatie.  
Hieronder zie je de 4 belangrijkste oorzaken van de ingrijpende mobiliteitsveranderingen.
quick scan mobiliteitsbeleid

1. ruimtelijke ordening

We moeten letterlijk manoeuvreren binnen de (beperkte) ruimte die er is

De effecten worden steeds duidelijker voelbaar. De grote steden slibben dicht. Het groeiende aantal inwoners, werkenden, bezoekers en goederenverkeer zijn een enorme uitdaging voor de openbare ruimte. Iedereen voelt de consequenties. Overheid, werkgevers en individuen proberen om de belemmeringen heen te laveren.

 

Radiuz werkt -in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat- samen met de Gemeente Amsterdam om de bereikbaarheidsproblematiek op de Amsterdam Zuidas aan te pakken.

In dit document van de Rijksoverheid lees je meer over de rol van de overheid in 7 MaaS (Mobility as a Service) pilots. Wil je extra informatie? Neem dan contact met ons op.

2. behoeften medewerkers

Niet iedereen wil een auto van de zaak
We horen het steeds vaker: medewerkers krijgen een auto van de zaak, maar zitten daar eigenlijk niet op te wachten. Het gaat dan meestal om stedelijke Millennials die opgegroeid zijn met alle gemakken van naadloos sluitend OV en innovatieve mobiliteitsinitiatieven als Uber, Greenwheels, Car2Go en Felyx. Bovendien vinden ze bijna alle faciliteiten waar ze behoefte aan hebben, binnen wandel- of fietsbereik. Daarnaast kampen ze met ongemakken als parkeerleed in de wijk, wachtlijsten voor parkeervergunningen en torenhoge parkeerkosten in de binnenstad.

3. mobiliteitsaanbod

De ontwikkelingen in mobiliteitsland gaan in razend tempo

Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar het is nog niet zo heel lang geleden dat leaseauto’s, OV-abonnementen en kilometervergoeding (met hopeloze registratieboekjes) de enige mobiliteitsopties waren die je als werkgever te bieden had.
Die tijd ligt gelukkig achter ons. Nu worden deelconcepten (voor auto, fiets, scooter en zelfs taxi) omarmd; door de consument en ook steeds vaker door werkgevers.

 

Behalve het aanbod in vervoersvormen groeit het aantal mogelijkheden in vergoedingsoplossingen voor werkgevers. Je kunt als werkgever kiezen uit mobiliteitsbudgetten, geautomatiseerd pay-per-use en track & pay (automatische km-vergoeding o.b.v. locatieregistratie).
Ben je benieuwd wat dit voor jouw organisatie betekent? Neem dan contact met ons op.

4. wil en regelgeving

we willen bewuster, maar móeten nu ook

Gedragsverandering kost tijd. Veel tijd. We zijn nu in ieder geval zover dat steeds meer mensen zich bewust zijn van de impact van ons handelen op de aarde; op het milieu, het klimaat en onze directe leefomgeving. Er móet iets veranderen. Dus komen de overheid, het bedrijfsleven en individuen in actie. Omdat we dat willen én omdat de overheid ons hiertoe dwingt.

 

Wist je dat van de wegkilometers in het personenvervoer meer dan de helft werkgerelateerd is? Het doel van de overheid: 8 miljard wegkilometers minder in 2030.

neem contact op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.