geen kilometers? geen kosten.

De huidige situatie vraagt werkgevers om op een andere manier na te denken over het mobiliteitsbeleid van hun organisatie. Volgens onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid verwacht een groot gedeelte van de Nederlanders blijvend vaker thuis te werken. Van de thuiswerkers zegt 61% dat thuiswerken hen makkelijk afgaat. Bovendien roept Mark Rutte in de Corona-update van 06-05-2020 specifiek op om vervoersstromen zo veel mogelijk te spreiden:

 

“Wat de komende maanden belangrijk is, is het uitsmeren van vervoersstromen over de dag voor een zo laag mogelijke piek in de spits. Mensen moeten zo veel mogelijk thuiswerken. Als je toch naar werk moet, dan zo veel mogelijk buiten de spits.” 

    Veel werkgevers betalen vervoersabonnementen of een vaste reiskostenvergoeding voor hun medewerkers. Dit betekent dat je óók betaalt voor de dagen waarop niet wordt gereisd. Nu het aantal thuiswerkdagen significant verhoogt, is het raadzaam om als werkgever na te denken over een aangepaste mobiliteitsregeling. Zonde immers, om te betalen voor al die (thuiswerk)dagen, wanneer medewerkers niet of nauwelijks onderweg zijn.Ook voor de uitbraak van COVID-19 al, kwamen medewerkers niet alle werkdagen naar kantoor. Ruim 1,6 miljoen Nederlanders werken minder dan 20 uur per week. De meeste van hen reizen maar 3 dagen per week naar werk. Toch sluiten werkgevers soms dure abonnementen voor hen af. En er zijn ook ‘thuisblijfdagen’ die vaak vergeten worden en ongezien een grote kostenpost zijn bij een doorlopende reiskostenvergoeding. Denk aan:
    • Vakanties (vaak tussen de 25 – 30 dagen bij fulltime werkverband)
    • Ziektedagen (gemiddeld zes per jaar) 
    • Feestdagen die op een werkdag vallen (zes in 2020). 

    Je huidige mobiliteitsbeleid en wensen snel in kaart gebracht.

    Met de online Radiuz Quickscan krijg je binnen een paar vragen inzicht in hoe jullie organisatie scoort op een aantal mobiliteitsthema's.

    Pay per use

    Wanneer je afstapt van abonnementen en vaste reiskostenvergoedingen bespaar je heel snel veel kosten. Onderstaand voorbeeld maakt dat goed duidelijk.

    Sophie reist drie dagen per week van Geldermalsen naar Utrecht Centraal. Haar trajectabonnement kost € 1.653,60 per jaar.
    Wanneer Sophie met de Radiuz-oplossing reist, kost dit traject jou als werkgever € 1.670,40 per jaar.
    Dat wil zeggen… als Sophie nooit ziek is en alle vrije dagen doorwerkt. Maar dat doet Sophie niet.
    Dus, als we de dagen dat Sophie thuisblijft wél meerekenen, komen we op een jaarbedrag van € 1.357,20.
    Voor jou als werkgever een besparing van € 296,40 op het trajectabonnement. En dat is dan nog maar voor één medewerker.

    mobiliteit anderhalve meter samenleving

    Flexibel reizen

    Als werkgever bespaar je niet alleen op kosten, je biedt medewerkers ook een flexibele oplossing aan. Als gevolg van de COVID-19-uitbraak is het nog belangrijker om na te denken over de manier waarop je naar werk reist. Medewerkers kunnen zelf kiezen of ze de trein instappen of dat ze liever gebruik maken van een deelauto.

    De ‘pay per use’ oplossing is in dit geval dus ook aantrekkelijk voor medewerkers. Het levert voordeel op voor de werkgever en flexibiliteit voor de medewerker, die zelf kan bepalen wanneer hij/zij wil reizen.

    Onze oplossing

    Met ‘pay per use’ geef jij als werkgever je medewerkers de vrijheid om zelf te bepalen wanneer zij reizen. Als werkgever krijg je bij ons voldoende tools om grip op kosten te houden. Je hebt altijd inzicht in het mobiliteitsgebruik van medewerkers.

    En je betaalt alléén voor echt gebruik. Dus: reist jouw medewerker niet, heb jij geen reiskosten.

    ook alleen betalen voor gebruik?

    Wil je meer weten over onze 'pay per use' oplossing? Of ben je benieuwd of dit bij jouw organisatie past? Vul onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Daarom dus Radiuz