einde vaste reiskostenvergoeding?

Bij geen nader bericht loopt per 1 januari 2021 de fiscale tegemoetkoming n.a.v. de Corona-crisis af en mogen thuiswerkdagen niet meer als kantoordagen worden aangemerkt.

Dit betekent dat de vaste reiskostenvergoedingen, die gebaseerd zijn op het reispatroon van vóór 13 maart 2020, niet meer belastingvrij mogen worden uitgekeerd. Er vanuit gaande dat het reispatroon aanzienlijk is veranderd. 

Wat betekent dit voor werkgevers?

Wil je een vaste reiskostenvergoeding blijven hanteren, dan moet je als werkgever de zakelijke reisbewegingen van al jouw medewerkers opnieuw in kaart brengen. Op basis van deze reisbewegingen dient de reiskostenvergoeding te worden berekend. Alleen daadwerkelijke reisbewegingen mogen belastingvrij worden vergoed. Daarbij geldt een maximaal belastingvrij bedrag van 19 cent per kilometer. 

 

Er zijn 2 bekende manieren om de reiskostenvergoeding toe te kennen:

We helpen je graag.

Wil je als organisatie het reisgedrag van jouw medewerkers in kaart brengen?
1. De 36-weken of 128-dagen-eis

Wanneer een medewerker 36 weken of 128 dagen naar een vaste werkplek reist dan mag er een vaste reiskostenvergoeding worden betaald. Indien dit niet het geval is, dan moet op basis van nacalculatie worden vergoed. Door de huidige omstandigheden is het moeilijk in te schatten hoe 2021 eruit gaat zien. Door een verwachte, blijvende gedragsverandering in het thuiswerken gaan veel medewerkers hoogstwaarschijnlijk niet 36 weken of 128 dagen naar een vaste werkplek reizen. 

2. Op basis van gemaakte kilometers

Je kunt er ook voor kiezen om alleen de daadwerkelijk gemaakte kilometers te vergoeden. Vaak houdt de medewerker bij wanneer en waar naartoe er is gereisd. Deze handmatige declaratie van gemaakte kilometers dient de medewerker vervolgens in bij de werkgever. Het proces is hierbij vaak een belemmering. Het gebeurt veelal nog handmatig en dat maakt het foutgevoelig. Bovendien kost het zowel medewerkers als werkgevers ontzettend veel tijd. Maar dat kan natuurlijk anders.. 

Veel-gevoelde belemmeringen

Voor veel werkgevers is het lastig om het werkelijke reisgedrag (van te voren) in kaart te brengen. Alle medewerkers bevragen en het vastleggen van hun vaste reispatroon kost veel tijd en is foutgevoelig. Helemaal omdat men vaak ook niet weet of dat het hun daadwerkelijke patroon gaat zijn. Zowel de dagen op kantoor als de locatie zijn variabel geworden. Bovengenoemde administratieve opties voor de reiskostenvergoeding zijn om die reden onbetrouwbaar en zorgen voor verrassingen.

Download ons onderzoek

Onlangs hebben wij onderzoek gedaan om de wens van medewerkers in kaart te brengen, zodat er betere keuzes voor een passend mobiliteitsbeleid gemaakt kunnen worden. Wil je het volledige onderzoeksrapport lezen?

Vanaf 1 januari 2021 mag je als werkgever alleen de werkelijke reisbewegingen vergoeden van je medewerkers. Als je te veel reiskosten vergoedt, dan kan de fiscus een naheffing opleggen.

Actueel inzicht in reisgedrag
én volledig geautomatiseerd betalen álleen voor daadwerkelijk gemaakte reizen.

Wij bieden een geautomatiseerde oplossing aan waarmee jouw medewerkers eenvoudig kunnen reizen wanneer zij willen, zonder dat jij als werkgever het overzicht verliest. Sterker nog, wij zijn ervan overtuigd dat we je meer inzicht kunnen geven dan je nu hebt. Daarnaast betaal je alleen voor daadwerkelijk gebruik en voorkom je dat je voor verrassingen komt te staan.

 

De reisbewegingen van je medewerkers worden namelijk zichtbaar in Radiuz Werkgeversportal, doordat medewerkers gebruik maken van de Radiuz Pas en App. In de portal heb je tal van inzichten, waaronder de reisafstand, reismomenten en reiskosten. Zowel over je hele organisatie als per medewerker.

 

Door de totaaloplossing van Radiuz in te zetten vervallen alle handmatige en foutgevoelige handelingen en kom je als werkgever niet voor verrassingen te staan.

als je kunt betalen alleen voor wat daadwerkelijk verreisd wordt,

heeft de vaste reiskostenvergoeding dan nog een toekomst?

Wil jij vanaf 1 januari 2021:

Maar:

Neem voor 1 december 2020 contact met ons op. 

vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan

Ben je benieuwd naar onze oplossing? Onze mobility experts leggen het graag aan je uit!