Bestaat de MaaS generatie?

Babyboomers, millennials en generatie Z werken gezamenlijk aan het behalen van de organisatiedoelstellingen. Elke generatie met zijn eigen tijdsgeest. Welke uitdagingen brengt dit met zich mee? Hoe heeft dit betrekking op het inrichten van je mobiliteitsbeleid?

In onze Radiuz Academy ‘Bestaat de MaaS-generatie?’ vertelde Talitha Muuse over de verschillen in generaties en hoe tegemoet te komen aan de verscheidenheid in waarden en behoeftes. Talitha studeerde als Bedrijfskundige (Msc) af aan de Eramus Universiteit Rotterdam op het onderwerp ‘Duurzaam Leiderschap van de Millennial Generatie’. Als ondernemer was Talitha een van de oprichters van de Duurzame Jonge 100: een platform voor jonge duurzame ondernemers en professionals.

Talitha: “De basis van generatiewaarden wordt gelegd tussen je 18e en 25e. Vanaf je 18e stap je uit de veiligheid van je gezin en ga je op eigen benen de samenleving verder ontdekken via onder andere je studie en bijbaan/loopbaan. Dan ontwikkel je in grote mate je eigen visie op de maatschappij, cultuur, economie enzovoorts.

“Je bent een kind van je ouders, maar zeker ook van de tijd.”

Talitha legt uit dat het baat je bewust te zijn van de verschillende generaties in je organisatie, de verdeling ervan en waar de generaties waarde aan hechten. Zo hecht de babyboomer meer waarde aan vastigheid dan de millennial en is de millenial veel meer demanding dan de babyboomer omdat ze is opgegroeid met on demand services en technologie.

In veel organisaties is de jonge generatie in de minderheid. De babyboomers regeren en hebben lang niet altijd aandacht en begrip voor de levensinstelling van de millenials. Talitha adviseert op board-niveau alle generaties te betrekken in belangrijke beslissingen die direct effect hebben op de medewerkers. Dit brengt een interessante dynamiek aan tafel, die niet ontweken zou moeten worden.

Now let’s talk mobility.

Het begint met de bereidheid iets te veranderen aan de huidige manier waarop mobiliteit is ingericht. De erkenning dat het huidige proces en aanbod niet meer voldoet. Niet alleen met betrekking op de verschillende generaties in de organisatie, maar ook omdat het nodig voor bereikbaarheid, grip op uitgaven, efficiency, en organisatiedoelstellingen zoals CO2-reductie.

Wanneer die bereidheid is gevonden, volgt de verdieping in een droombeleid. Er zijn tal van factoren die invloed hebben op een droombeleid, maar in dit artikel met de titel ‘Bestaat de MaaS-generatie?’ richten we ons op de behoeftes van de millennials en gen Z.

Het begint bij de analyse: hoe zetten we mobiliteit nu in en waar hebben de verschillende generaties binnen onze organisatie behoefte aan? In hoeverre hechten mijn medewerkers waarde aan ‘bezit’, ‘flexibiliteit’, ‘comfort’ en ‘on demand’?

“Uit onderzoek blijkt dat de millennial bereid is te betalen voor minder clicks. Dit zegt iets over hoe de mate waarin de millennial gewend is aan efficiency. Zinloze tijd is een grote ergernis van deze generatie.” aldus Talitha. “Andere kenmerkende waarden van deze generatie zijn service, flexibiliteit, en on demand aanbod. De millenial gaat onvoorbereid op de dag de deur uit, want is immers gewend aan een hoge mate van gefaciliteerd worden. Als je iets niet weet of nodig hebt, kun je het digitaal of op elke straathoek wel vinden. Millennials calculeren de beschikbaarheid van externe partijen al in hun eigen leven in.”

Victor van den Berg, CEO van Radiuz: “Millennials hechten aanzienlijk minder waarde aan bezit. Dit krijgen we ook veel terug van onze klanten. Een auto van de zaak wordt regelmatig vriendelijk afgewezen door de jongere generatie. Als je in de stad leeft, er een wachtrij voor een parkeervergunning is, parkeerplaatsen schaars zijn en je steevast in de file komt te staan om thuis of op werk te komen, dan begrijp ik dat wel. Maar omdat bedrijven nog geen flexibele policy hebben, ‘moet’ je hem eigenlijk ontvangen. Bedrijven lopen zelf ook tegen gebrek aan parkeerplaatsen en bereikbaarheid aan. En let op: de babyboomers hebben een andere tijdsgeest, maar voelen ook de pijn van nu. Dus ik vertrouw erop dat de generaties elkaar wel vinden en gezamenlijk de baten zien van een meer flexibele reisoplossing.”

Conclusie

De MaaS-generatie bestaat. Het is een gevolg van de ontwikkelingen op gebied van technologie, stedelijke inrichting, bevolkingsgroei, maatschappij en de daarmee ontstane tijdsgeest. Zodra het aanbod en de technologie voldoende weet te ontsluiten, is de Maas-generatie een feit.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Straks weer bomvolle kantoren?

#datmoetslimmer

Met Radiuz GO! doorbreek je de reisgewoonte. Eén app voor zakelijk reizen en kantoorbezetting.