Wat zou jij willen weten over de mobiliteit van je organisatie?

26 juli 2017

Radiuz kan je gerust een ‘doorstart-up’ noemen. Dit bedrijf is al sinds 2009 actief op het gebied van zakelijke mobiliteit en in 2016 toegevoegd aan de AutoBink Group in de divisie Smart Mobility, waardoor het nu meegaat in de vaart der volkeren. Victor van den Berg is sindsdien verantwoordelijk om Radiuz op de kaart te zetten. En dat lukt hem steeds beter.

 

De complexiteit van zakelijke mobiliteit is de afgelopen jaren flink gestegen. Dankzij de vele technische ontwikkelingen en de economische groei, kunnen werknemers nu tussen verschillende vervoersmiddelen kiezen zoals de trein, bus, auto en/of OV-fiets. Dit betekent dat reizen veelzijdiger is geworden voor werknemers, maar ook ingewikkelder voor werkgevers. Vooral grote bedrijven krijgen er steeds meer administratie bij, waardoor de vraag naar een helpende hand toeneemt.

 

Van den Berg legt uit: “Mobiliteit is voor veel organisaties een complex vraagstuk, waarbij ze zoeken naar eenvoudige antwoorden. Bedrijven willen alle rompslomp uitbesteden en inzicht krijgen om de organisatie qua mobiliteit en flexibiliteit aan te sturen. Dat besef heeft ertoe geleid dat we met ons platform steeds meer vaste grond onder de voeten van bedrijven aanbieden. Vooral het feit dat alles letterlijk onder één knop bereikbaar is, inclusief uitgebreide rapportages en (financiële) administratie maakt ons platform bijzonder interessant voor ondernemingen die worstelen met de toegenomen complexiteit.”

 

“Eenmaal de eerste stap gezet, raken mensen al snel verslaafd aan onze services. Je hoeft alleen die ene vraag maar te stellen: wat zou je willen weten over de mobiliteit van je organisatie…?”

 

Waar lopen bedrijven nu tegenaan?

“Men weet doorgaans niet meer wat mobiliteit kost, het overzicht is kwijt. Dat komt omdat de kosten versnipperd zitten door de organisatie heen; HR, inkoop, facility en misschien zelfs de wagenparkeerbeheer is er mee bezig. Bovendien zijn werknemers vrij om te kiezen of ze met de trein, de auto of beide willen reizen en dit kan zelfs per dag verschillen. Dit reisgedrag levert een stroom van facturen en declaraties op die doorgaans niet inzichtelijk zijn.”

 

Wat is de toegevoegde waarde van Radiuz?

Van den Berg: “Wij zien onszelf als innovatieve integrator van mobiliteitsdiensten. We kunnen onafhankelijk van de mobiliteitsaanbieder alles van inkoop en administratie tot uitgebreide rapportages rondom deze diensten voor onze klanten faciliteren. En naast het feit dat we alle lasten (en interne kosten) uit handen nemen om de mobiliteit voor medewerkers in goede banen te leiden, zijn we met die rapportages in staat sturingsinformatie te bieden die organisaties verder op weg helpt. Alle vormen van mobiliteit kunnen via ons platform worden ingekocht en aangeboden. De klant betaalt een vaste fee per kaart per gebruiker en die is feitelijk alleen voor de handling. Bij Radiuz is het servicemodel het verdienmodel: de klant betaalt voor de service die hij extra afneemt in de vorm van uiteenlopende rapportages bijvoorbeeld. Die rapportages halen we uit de data die we in alle vertrouwelijkheid verzamelen en daarna in een beschermde omgeving analyseren voor de klant. Daarmee creëren we de echte toegevoegde waarde.”

 

Wat zijn de voordelen van een Radiuz-kaart?

De Radiuz-mobiliteitskaart fungeert als een soort creditcard: alle mobiliteitstransacties worden geregistreerd en daarmee weet je dus heel veel over de ingezette mobiliteit per medewerker, per tijdseenheid, per vervoermiddel, aantal kilometers, privé- en woon-werkverkeer, etc. Meten is weten. “In feite,” zegt Van den Berg, “is de Radiuz-kaart niet meer dan een toegangsmiddel tot mobiliteit en gebruiksgemak, voor zowel de werkgever als de werknemer. Het vormt een ‘single-point-of-access’ tot alle diensten die je wilt gebruiken en alle informatie die je wilt weten. Onze klanten zijn daarom ook vooral de wat grotere organisaties die graag meer flexibiliteit willen, maar minder zorgen en handling. Een ander groot voordeel van Radiuz is dat we onafhankelijk zijn. Dat kunnen we zijn, omdat we geen marge berekenen op de dienst van de vervoerder of de leasemaatschappij of wie dan ook. Elke aanbieder kan worden ‘aangesloten’ op het Radiuz-platform. Dat geeft ons het voordeel dat onze adviezen serieus worden genomen: we hebben er namelijk geen enkel belang bij een partij te bevoordelen.”

 

Tot slot, Van den Berg: “Eenmaal de eerste stap gezet, raken mensen al snel verslaafd aan onze services. Je hoeft alleen die ene vraag maar te stellen: wat zou je willen weten over de mobiliteit van je organisatie…?”