Mobility as a Service (MaaS) - de Netflix van mobiliteit

19 maart 2018

Mobility as a Service – ook wel de Netflix van de mobiliteit – is een steeds vaker voorkomende term in de zakelijke mobiliteitswereld. Maar wat houdt dit concept precies in? Wat zijn de actuele ontwikkelingen op het gebied van MaaS? En hoe ziet de toekomst van mobiliteit eruit? Rinus Ruisendaal (onze product developer) doet als razende reporter verslag bij het jaarlijkse MaaS-congres.

 

Wat is MaaS?

Mobility as a Service (MaaS) is het zo slim en laagdrempelig mogelijk maken van mobiliteitsgebruik. Klinkt ingewikkeld, maar dat is het juist niet! Alle vormen van mobiliteit zijn op een centraal punt geïntegreerd en via een multimodale reisplanner beschikbaar. Het (mobiliteits)aanbod wordt aangepast aan jouw behoefte – net als bij Netflix dus. Zo wordt het plannen, boeken en betalen van een reis met MaaS velen malen eenvoudiger. Daarbij ontvang je actuele reisinformatie, wordt jouw reisgedrag geanalyseerd en krijg je de beste reismogelijkheden aangepast op jouw voorkeuren. Zo reis je moeiteloos van A naar B. Ook heb je met MaaS altijd inzicht in je reisgeschiedenis en blijf je flexibel – je bent namelijk niet meer gebonden aan een bepaald vervoersmiddel. Ideaal!

De ontwikkelingen

Tijdens het MaaS-congres hebben verschillende inspirerende sprekers inzicht gegeven in de ontwikkeling van Mobility as a Service. Zo is duidelijk geworden dat we een nieuw tijdperk ingaan wat mobiliteit betreft. Nieuwe vervoersvormen, maar vooral het faciliteren, inzetten en ondersteunen van dit vervoer, brengt enorme kansen met zich mee om het verkeer veiliger en schoner te maken. Door het inzetten van MaaS-oplossingen worden verschillende mobiliteitsproblemen opgelost, zoals files of parkeerproblemen.

 

Hoewel het MaaS-concept al van de grond is en dit steeds meer vorm krijgt, is er nog veel ruimte voor innovatie. Rinus Ruisendaal rapporteert: “Bij MaaS draait het allemaal om de behoefte van de reiziger, daarom moet er meer onderzoek gedaan worden naar wat reizigers écht willen en nodig hebben. Flexibiliteit en keuzevrijheid spelen daarin een belangrijke rol. Daarnaast moeten we rekening houden met zaken als budget, duurzaamheid en reistijd.” Vervolgens concludeert Ruisendaal: “Om MaaS tot een succes te maken, moeten alle vervoersaanbieders met elkaar samen werken. Alle mobiliteit wordt één.”

 

Om de MaaS-keten compleet te maken zullen grote reisorganisaties zoals KLM en Booking.com toegevoegd worden. Aansluitend zal MaaS internationaal uitgerold worden, waardoor iedereen op elk gewenst moment overal naartoe kan. En of dat nu met een bankkaart, app, vingerafdruk, eyescan of chip is – de tijd zal het leren.

 

Wat doet Radiuz met MaaS?

Radiuz is een onderdeel van de Smart Mobility-divisie van de Autobinck Group. Deze divisie houdt zich bezig met slimme en vooruitstrevende mobiliteitsoplossingen. Het is daarom ook de missie van Radiuz om mobiliteit simpel te maken (mobility made simple). Met één mobiliteitskaart krijg je toegang tot allerlei vormen van vervoer, van het openbaar vervoer tot parkeren, tanken, elektrisch laden, deelauto’s en OV-fiets.

 

Ruisendaal vertelt over Radiuz als een MaaS-enabler: “Iedereen is anders en daarom werkt het one-size fits all mobiliteitsaanbod niet langer. Wij zien een verschuiving van asset-based naar usage-based mobility en er komen steeds meer innovatieve mogelijkheden bij. Radiuz speelt in op de behoefte van de reiziger, door in gesprek met de markt te blijven en een zo breed mogelijk palet aan mobiliteitsdiensten aan te bieden. Toegang tot mobiliteit maken wij zo laagdrempelig mogelijk. Dat is mobility made simple.”