3 tips voor gedragsverandering

Áls je ander gedrag willen stimuleren, hoe doe je dat?

Gedrag kan lastig zijn te veranderen. Het gaat de fases door van: openstaan, begrijpen, willen, kunnen, doen en volhouden. Daarnaast geven stimuli vanuit verschillende bronnen de grootste kans van slagen: maatschappelijke agenda, wet- en regelgeving, succesverhalen van vrienden, rolmodellen en natuurlijk: top-down stimuli vanuit de werkgever. Verplichting wekt vaak weerstand op, wát werkt wel? 
 
 

1. Informeren is bewustwording

Mensen bewustmaken van hun gedrag is vaak stap 1. Het begint met basic insights: 

  • Hoeveel reis jij?
  • Hoeveel liter brandstof verbruik je?
  • Hoeveel CO2 stoten je reizen uit?

Vervolgens helpt het om statistieken in context te zetten: wat is de norm en hoe ‘presteer’ jij ten opzichte van je collega’s? 

2. Gamification maakt veranderen leuk

Gamification (indien op de juiste manier toegepast) kan gedragsverandering stimuleren. Dit komt mede door:

  • de uitdaging
  • laagdrempeligheid
  • een tastbaar (bij voorkeur persoonlijk gesteld) doel
  • zichtbaar (en aantrekkelijk gemaakt) resultaat
  • het sociale aspect

3. Ongewenst gedrag begrenzen

Als werkgever ben je overtuigd van je doelen, dus wil je meerdere wegen bewandelen om het gewenste resultaat te bereiken. Het begrenzen (dus niet elimineren) van ongewenst gedrag (bijvoorbeeld: onnodig veel autorijden) is een manier om bewustwording te creëren en gedrag te veranderen. 

We lichten dit toe met een voorbeeld van een van onze klanten. Zij hebben duurzaamheid erg hoog in het vaandel staan en vergoeden daarom een maximaal (en zeer redelijk) aantal liters brandstof per jaar. Wanneer de medewerker het maximum heeft bereikt, zijn de rest van de zakelijke ritten op eigen kosten. 

Het komt nauwelijks voor dat de persoon dit punt bereikt, omdat de regel voldoende bewustwording creëert en gewenst gedrag stimuleert. 


En dan nog..

Organisaties kunnen kiezen voor een subtiele aanpak door geen doelstellingen kenbaar te maken en de stimuli natuurlijk hun werk te laten doen. Maar je kunt er ook voor kiezen doelstellingen helder te maken en gewenst gedrag te rewarden. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief